Унівеситет Туган-Барановського інформує: 300 років Сковороді

3 грудня 2022 року виповнюється 300 років від дня народження Григорія Савича Сковороди – видатного українського просвітителя-гуманіста, філософа, поета, педагога.

Університет Туган-Барановського пропонує до вашої уваги стрічку «Філософ свободи». 300 років Григорію Сковороді – чому він є дуже сучасним?

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Ресторанні технології» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування здобувачів вищої освіти, які навчаються на освітньо-професійній програмі     «Ресторанні технології» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти щодо індивідуальної освітньої траєкторії та реалізації права на вибір навчальних дисциплін проводилось у формі онлайн-опитування з 19.09.2022 р. по 03.10.2022  р. методом анкетування (анкета SQ2) із використанням сервісу Microsoft Forms.

На запитання «Чи відомо Вам про можливість вибору навчальних дисциплін?» 100 % респондентів відповіли «Так».

На наступні запитання «Коли Вам пропонується здійснити вибір навчальних дисциплін?» та «Як здійснюється процедура вибору навчальних дисциплін?» отримано відповідні результати: 53 % відповіли, що на «початку кожного навчального року та семестру» та «вибір вибіркових навчальних дисциплін для їх вивчення в наступному семестрі здійснюється он-лайн» (37 %), «після презентації вибіркових дисциплін» (26 %).

Узагальнена інформація про відповіді респондентів щодо оцінки процесу консультування при виборі навчальних дисциплін свідчить, що здобувачі ВО частіше усього за консультаціями звертаються до викладачів (42 %), до гаранта ОП (16 %), опираються на власну дуку (16 %) та ці консультації для них є найбільш корисними.

У наступному блоці з двох питань респондентам пропонувалось відповісти на запитання «Чиї поради Ви враховуюєте при виборі навчальних дисциплін?» (викладачів – 16 %, викладачів та одногрупників – 26 %, викладачів та батьків – 21 %, нічиї, враховую тільки власну думку – 21 %, одногрупників – 11 %, важко відповісти – 5 %) та на запитання «Чи є важливою для Вас особисто можливість самостійного вибору дисциплін?» (скоріше так – 32 %, так – 68 %). Відповіді на обидва питання відображають значний рівень самостійності студентів у процесі вибору навчальних дисциплін.

Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на питання «Оцініть значущість критеріїв, які Ви використовуєте при виборі дисциплін вільного вибору» відбувся таким чином: «Важливий» та «Дуже важливий» вибрали від 63 %  до 100 % респондентів.

Відповідаючи на наступні запитання, отримані такі відповіді: «Наскільки особисто Вас задовольняє перелік запропонованих дисциплін вільного вибору?» (повністю задовольняє – 50 %, скоріше задовольняє – 50 %); на запитання «Чи влаштовує особисто Вас кількість дисциплін вільного вибору, які можливо вивчати протягом семестру?» (так, дисциплін вільного вибору стільки, скільки потрібно – 79 %; важко відповісти – 16 %; ні, дисциплін загального вибору забагать – 5 %); на запитання «Наскільки особисто Вас задовольняє існуюча процедура вибору дисциплін вільного вибору?» (задовольняє повністю – 50 %, скоріше задовольняє – 50 %).

Відповіді студентів на низку питань, щодо переліку, кількості та процедури запропонованих дисциплін вільного вибору показують задовільність студентів.

На питання «Чи хотіли б Ви додатково навчатися за сертифікованими навчальними курсами Університету» відповіді респондентів розподілилися наступним чином: так – 58 %, важко відповісти – 26 %, ні – 16 %.

Отримані результати опитування дозволяють зробити такі основні висновки:

  • здобувачі вищої освіти ознайомлені з можливістю вибору навчальних дисциплін;
  • респондентам відомо коли здійснюється вибір навчальних дисциплін та як здійснюється процедура вибору навчальних дисциплін;
  • респонденти продемонстрували значний рівень самостійності у процесі вибору навчальних дисциплін;
  • здобувачів вищої освіти задовольняє перелік запропонованих дисциплін вільного вибору;
  • здобувачів вищої освіти влаштовує кількість дисциплін вільного вибору, які можливо вивчати протягом семестру та задовольняє існуюча процедура вибору дисциплін вільного вибору.

За результатами обговорення анкетування на засіданні кафедри технології в ресторанному господарстві, готельно-ресторанної справи та підприємництва запропоновано:

– організовувати консультації здобувачів ВО для надання додаткової інформації, роз’яснення проблемних питань  щодо формування індивідуальної освітньої траєкторії та особливості вибору навчальних дисциплін (гарант, зав. кафедри);

– додатково інформувати здобувачів ВО про наявність сертифікованих навчальних курсів Університету, їх перелік, переваги та зв’язок із сучасними вимогами ринку праці (викладачі, гарант, зав. кафедри).

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Ресторанні технології» другого (магістерського) рівня вищої освіти про якість та вчасність інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання за формою SQ_7

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Ресторанні технології» другого (магістерського) рівня вищої освіти про якість та вчасність інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання за формою SQ_7

За результатами анкетного опитування 44 % його учасників відповіли, що зазвичай дізнаються про цілі, зміст та очікувані результати навчання під час навчання, інші 56 %, з їх слів, отримують таку інформацію перед вивченням дисципліни.

Про порядок та критерії оцінювання 33 % респондентів  дізнаються під час навчання, а інші 67 % – перед вивченням дисципліни.

Основним джерелом інформації про цілі, зміст та очікувані результати навчання, порядок та критерії оцінювання для більшості респондентів виступають

викладач (78 %) або робоча програма чи силабус дисципліни (22 %).

67 % опитаних здобувачів вищої освітизнають про види робіт, які необхідно буде виконувати в рамках навчальної дисципліни. Інші 22 % повідомили, що вони скоріше володіють такою інформацією перед вивченням навчальної дисципліни. І лише 11 % відповіли, що скоріше не володіють такою інформацією.

78 % відповіли, що знають або скоріше знають заздалегідь про кількість балів, у які оцінюються всі види роботи, передбачені із дисципліни.

Основним джерелом інформації про «політику навчальної дисципліни» в Університеті виступають викладач (за думкою 78 % респондентів), адміністрація ННІ або Університету (за думкою 22 % респондентів).

89 % своїми відповідями засвідчили, що «політика навчальної дисципліни» не змінюється або скоріше не змінюється під час вивчення навчальної дисципліни.

На жаль, конкретних пропозицій щодо покращення освітнього процесу в Університеті стосовно інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання від учасників даного анкетного опитування не надходило.

Таким чином, за результатами анкетного опитуванняможна зробити висновок, що якість та вчасність інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання в Університеті за відповідною освітньою програмою знаходяться на високому рівні та задовольняє переважну більшість студентів.

За результатами обговорення результатів анкетування на засіданні кафедри технологій в ресторанному господарстві, готельно-ресторанної справи та підприємництва необхідно: викладачам максимально висвітлювати цілі, задачі, зміст навчання, критерії оцінювання саме перед вивченням дисципліни; намагатися не змінювати цілі, зміст та очікувані результати навчання, порядок та критерії оцінювання під час вивчення дисципліни; доводити до всіх студентів без винятку інформацію про кількість балів, у які оцінюються всі види роботи, передбачені із дисципліни.

Магістри Університету Туган-Барановського на вебінарі «Особливості бюджету м. Кривий Ріг, зокрема в умовах воєнного стану»

Магістри, які навчаються на освітніх програмах «Місцеві фінанси», «Місцеве самоврядування», «Організація обліку та оподаткування», «Економіка трансформацій», «Антисипативне управління бізнесом», «Туризм», бакалаври, які навчаються на освітніх програмах «Економіка», «Фінанси, банківська справа та страхування», «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», «Облік і оподаткування» 25.11.2022 р. за сприяння кафедри фінансів, обліку та оподаткування мали змогу вдосконалити свої знання в частині особливостей формування місцевого бюджету та реалізації бюджетної політики на місцевому рівні разом з директором департаменту фінансів виконкому Криворізької міської ради Рожко Оленою Василівною на вебінарі «Особливості бюджету м. Кривий Ріг, зокрема в умовах воєнного стану».

Рожко Олена Василівна має досвід роботи в органах місцевого самоврядування у фінансовій системі 39 років, з них 28 років на керівних посадах; очолює фінансовий орган у виконкомі з 2012 р.; має у підпорядкуванні спеціалістів та керівників відділів та управлінь; відповідає за формування бюджету міської територіальної громади з обсягом 10 мільярдів гривень; координує роботу учасників бюджетного процесу.

Під час вебінару спікером висвітлені головні напрямки одержання місцевим бюджетом доходів, здійснення витрат, особлива увага була приділена соціальному забезпеченню мешканців громади, і найголовніше – рівню уваги до забезпечення потреб військових. Дякуємо Олені Василівні і в її особі Криворізькій міській раді за змістовну доповідь і сподіваємось на подальшу співпрацю.

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування здобувачів вищої освіти, які навчаються на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти освітньої програми «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», про якість та вчасність інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання, проводилось за затвердженою формою анкети SQ_7 в онлайн-формі з використанням сервісу Microsoft Forms в період з 24.10.2022 р. по 28.10.2022 р. В опитуванні взяли участь 85 % здобувачів вищої освіти.

За результатами анкетного опитування 84% його учасників відповіли, що зазвичай дізнаються про цілі, зміст та очікувані результати навчання під час навчання, інші 16%, з їх слів, отримують таку інформацію перед вивченням дисципліни. Про порядок та критерії оцінювання більшість респондентів (83%) також дізнаються під час навчання, а інші 17% – перед сесією.

Основним джерелом інформації про цілі, зміст та очікувані результати навчання, порядок та критерії оцінювання для більшості респондентів виступають викладач (75%) або робоча програма чи силабус дисципліни (18%). 7% засвідчили, що таким джерелом інформації для них виступають інші студенти.

На питання «Чи бувало так, що будь-який елемент (цілі, зміст та очікувані результати навчання, порядок та критерії оцінювання) змінювався під час вивчення дисципліни?» 86% учасників анкетного опитування відповіли «Скоріше ні», 14% завагалися з відповіддю.

Переважна більшість опитаних здобувачів вищої освіти (84%) знають або скоріше знають заздалегідь про види робіт, які необхідно буде виконувати в рамках навчальної дисципліни. Інші 16% повідомили, що вони скоріше не володіють такою інформацією перед вивченням навчальної дисципліни. На питання «Чи знаєте Ви заздалегідь про кількість балів, у які оцінюються всі види роботи, передбачені із дисципліни?» від респондентів було отримано 12% відповідей «Ні» та «Скоріше ні» та 88% відповіли, що знають або скоріше знають таку інформацію заздалегідь.

За результатами анкетного опитування основним джерелом інформації про «політику навчальної дисципліни» (невчасно виконані завдання, пропущені заняття (лікарняні, мобільність); плагіат, академічна доброчесність, поведінка в аудиторії тощо) в Університеті виступають викладач (за думкою 79% респондентів), адміністрація ННІ або Університету (за думкою 14% респондентів), 7% дізнається дану інформацію від інших студентів. 86% своїми відповідями засвідчили, що «політика навчальної дисципліни» не змінюється або скоріше не змінюється під час вивчення навчальної дисципліни, 14% опитаним було важко відповісти на це питання. Конкретних пропозицій щодо покращення освітнього процесу в Університеті стосовно інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання від учасників даного анкетного опитування не надходило.

Таким чином, за результатами анкетного опитування можна зробити висновок, що якість та вчасність інформування щодо цілей, змісту та очікуваних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання в Університеті за освітньою програмою «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти знаходяться на високому рівні та задовольняє переважну більшість студентів.

За результатами обговорення анкетування на засіданні кафедри технології в ресторанному господарстві, готельно-ресторанної справи та підприємництва запропоновано викладачам навчальних дисциплін на ОП «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»  звертати увагу на інформування здобувачів ВО заздалегідь про кількість балів, у які оцінюються всі види роботи, передбачені із дисципліни.

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Ресторанні технології» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування здобувачів вищої освіти за змістом анкети SQ 5 «Опитування здобувачів вищої освіти щодо відповідності форм, методів навчання і викладання вимогам студентоцентрованого підходу» проводилось у формі онлайн-опитування 17.10.2022 р. – 21.10.2022 р. із використанням сервісу Microsoft Forms.

Розподіл відповідей на запитання анкети «Наскільки особисто Вас влаштовують можливості обирати дисципліни для вивчення, які надає Університет?» наступний:  «Повністю влаштовують» – 80 % респондентів, «Скоріше влаштовують» – 20 %.

Позитивно респонденти відповіли на питання «Чи є, на Вашу думку, знання, вміння й навички, які отримуються в Університеті, достатніми для Вашої майбутньої професійної діяльності?» 40 % здобувачів вищої освіти з числа опитаних обрали варіант відповіді «так, достатні», 60 % осіб – «скоріше достатні». На запитання «Наскільки особисто Вас задовольняє рівень викладання навчального матеріалу на лекціях?» відповіді здобувачів вищої освіти наступні: «Повністю задовольняє» – 80 %, «Скоріше задовольняє» – 20 %.

На запитання «Наскільки особисто Вас задовольняє рівень викладання навчального матеріалу на семінарських і практичних заняттях?» 80 % осіб обрали варіант відповіді «Повністю задовольняє», 20 % – «Скоріше задовольняє». У відповідь на питання щодо пропозицій для підвищення рівня викладання навчального матеріалу на семінарських і практичних заняттях, то лише 1 особа надала пропозицію щодо використання ще більше реальних прикладів з практики роботи підприємств ресторанного господарства.

100 % здобувачів ВО відповіли, що  «викладачі кафедри завжди інформують про організацію освітнього процесу з дисципліни щодо кількості модулів та годин у кожному з них, змісту та мети модулів, критеріїв оцінювання тощо».Відповідаючи на запитання «Чи надають Вам викладачі вичерпну інформацію щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень?» всі опитані надали відповідь «Так» та визначили, що критерії є зрозумілими.

На запитання анкети «Як Ви оцінюєте критерії оцінювання знань, умінь і навичок, що застосовуються викладачами, щодо їх відповідності реальним вимогам до якості підготовки?» усі студенти визначили, що критерії відповідають реальним вимогам до якості підготовки.

100 % опитаних відповіли, що всі викладачі обов’язково інформують їх про питання організації освітнього процесу зі своїх дисциплін та надають їм відомості щодо кількості модулів та годин у кожному з них, змісту та мети вивчення модулів, зрозумілих критеріїв оцінювання навчальних досягнень, які, за думкою респондентів, відповідають реальним вимогам до якості підготовки фахівців з вищою освітою. Загальну результативність занять з точки зору досягнення їх цілей 100 % опитаних оцінили як скоріш високу. Також вони вважають, що чинні процедури контролю забезпечують об’єктивну оцінку рівня їх академічних досягнень.

Можливості дистанційного вивчення навчальних дисциплін, що надає Університет, задовольняють 100 % респондентів. 51 % учасників анкетного опитування відповіли, що вони брали участь у науковій діяльності Університету впродовж навчання і вони на 100 % задоволені можливостями наукової діяльності в Університеті. Усі 100 % респондентів дали відповідь, що викладачі часто використовують під час викладання навчальних дисциплін ігрові та альтернативні методи навчання (ділові ігри, кейси тощо) та застосовують в навчальному процесі методи дискусії.

Загальне враження від навчальних ресурсів, що використовуються в Університеті викладачами у процесі викладання дисциплін (підручники, посібники, тексти, відео та аудіо тощо) описується оцінками респондентів від 6 до 8,2 балів за 10-бальною шкалою. Таким чином, загальне враження від навчального контенту за результатами опитування можна вважати позитивним.

На запитання «Наскільки часто викладачі використовують під час викладання навчальних дисциплін групові проєкти?» отримано відповіді, що відображені далі. Отже, про застосування методу групових проєктів з різною періодичністю свідчать 87 % респондентів, більшість опитаних – 60 % – обрали варіант періодичності «час від часу», що можна пояснити можливістю використовувати групове проєктування лише в певних навчальних дисциплінах; 13 % респондентів вагалися з відповіддю.

На питання «Наскільки часто викладачі використовують під час викладання навчальних дисциплін технологію Flipped Classroom?» та «Наскільки часто викладачі використовують під час викладання навчальних дисциплін технологію Peer Learning?» респонденти дали відповіді: про застосування технології «Flipped Classroom» в навчальному процесі свідчать 66 % респондентів, при цьому 53 % обрали варіант відповіді про періодичне використання даної технології та 13 % – про часте використання. 34 % учасників анкетування завагалися з відповіддю. Освітня технологія «Peer Learning», за результатами опитування, є більш зрозумілою для здобувачів вищої освіти, оскільки 87 % респондентів надали відповіді про використання цього інструменту в навчальному процесі й лише 13 % завагалися з відповіддю. При цьому 60 % відповіли про часте використання даної технології.

За результатами обговорення анкетування на засіданні кафедри технології в ресторанному господарстві, готельно-ресторанної справи та підприємництва запропоновано викладачам навчальних дисциплін звернути увагу на роз’яснення здобувачам вищої освіти сучасних освітніх технологій (Flipped Classroom та Peer Learning) з їх обов’язковим подальшим залученням до використання та реалізації в освітньому процесі.

Бібліотека Університету Туган-Барановського інформує: Григорій Сковорода

3 грудня 2022 року виповнилось 300 років від дня народження Григорія Сковороди – видатного українського філософа, просвітителя-гуманіста, поета, музиканта, педагога.

Григорій Сковорода залишив нащадкам спадщину, яка не втратила свого значення і тепер. Кожний знайде у його творах щось близьке для себе.

В ДонНУЕТ відбулося літературне читання «Байки, вірші Г. Сковороди». В заході прийняли участь студенти, викладічі, робітники Університету.

Університет Туган-Барановського інформує: марафон «About ОСВІТА» від АрселорМіттал Кривий Ріг

Протягом тижня онлайн-марафон «About ОСВІТА» від АрселорМіттал Кривий Ріг допомагає школярам у виборі місця навчання та майбутньої професії!

На зустрічах майбутні студенти спілкуються з представниками закладів освіти міста, знайомляться зі спеціальностями, на які можна вступати. Університет Тугн-Барановського також розказує і показує, чому варто навчатися саме тут!

3.12.2022 – фінал онлайн-марафону «About ОСВІТА». Приєднуйтесь!

https://forms.office.com/r/GjygTJDKJG

та долучайтеся до чат-боту у Telegramhttps://t.me/about_osvita_bot

Реєстрацію на конкурс стипендіальної програми Завтра.UA подовжено

Шановні представники ЗВО та конкурсанти!

Реєстрацію на 17-й щорічний конкурс стипендіальної програми «Завтра.UA» продовжено до 7 грудня 2022 року включно!

Фонд Віктора Пінчука продовжив прийом заявок на участь у 17-му щорічному конкурсі Стипендіальної програми «Завтра.UA» до 7 грудня 2022 року включно!

Розуміємо, що з усіма блекаутами і тривогами важко зібратися докупи. Тому ми на цілий тиждень продовжили прийом заявок на конкурс Завтра.UA!

Впевнені, тепер ти встигнеш — не сумнівайся — заповнюй анкету за лінком нижче та доєднуйся до спільноти ініціативної молоді України!

Анкета – https://www.cognitoforms.com/VictorPinchukFoundation/ZavtraUA

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування ЗВО, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Опитування здобувачів вищої освіти щодо відповідності методів навчання і викладання принципам академічної свободи, проводилось за затвердженою формою анкети SQ_6 в онлайн-формі з використанням сервісу Microsoft Forms в період з 24.10.2022 р. по 27.10.2022 р. В опитуванні взяли участь 85 % здобувачів вищої освіти.

За результатами опитування SQ_6, щодо відповідності методів навчання і викладання принципам академічної свободи, було виявлено, що 70% респондентів обізнані з цього питання і обрали всі варіанти відповідей, що відповідають таким принципам, як самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час провадження педагогічної, науково-педагогічної, наукової та/або інноваційної діяльності, що здійснюється на засадах свободи слова і творчості, безперешкодного поширення знань та інформації, проведення наукових досліджень, а також використання відповідних результатів.  25 % зосередили свою увагу на варіантах відповідей «свобода навчання» та «свобода викладання» респондентів, 5% опитаних було важко відповісти, що означає академічна свобода. Усі респонденти дали однозначну відповідь «так» на питання «Чи використовують Ваші викладачі під час викладання навчальної дисципліни методи дискусії?».

Усі 100% опитаних здобувачів ВО відповіли, що вони мають змогу під час вивчення навчальних дисциплін обговорювати теми, які відповідають цільовим завданням навчальних дисциплін, але є соціально, політично або етично контраверсійними (суперечливими), що це відповідає демократичним принципам свободи слова і сприяє різнобічному розвитку особистості. Проте слід звертати увагу, щоб результати подібних досліджень не суперечили чинному законодавству та етичним принципам, прийнятим в суспільстві. Щодо питання «Чи заважають викладачі Вам та іншим студентам висловлювати власні думки під час обговорення контраверсійних тем?» думки респондентів розділилися таким чином: 70% опитаних дали відповідь «Скоріше ні», 20% – відповідь «Ні», та ще 10% завагалися з відповіддю.

Усі респонденти, які взяли участь в даному анкетному опитуванні, відповіли, що викладачі під час вивчення навчальних дисциплін спонукають здобувачів вищої освіти до дослідницької діяльності.

На питання «Чи надають Ваші викладачі Вам та іншим студентам право вільно обирати теми для досліджень, виконання індивідуальних завдань тощо?» 88% учасників анкетування обрали відповідь «Скоріше так», але інші 12% обрали відповідь «Скоріше ні». Можна передбачити, що такий розподіл відповідей спричинено принципом вибору змісту індивідуальних завдань за запропонованими варіантами, який продовжують використовувати викладачі. Проте відзначається тенденція, що все більше викладачів практикують вільний вибір тем для досліджень, особливо в межах науково-дослідної діяльності здобувачів ВО. На питання «Чи надає Університет студентам можливість оприлюднення результатів власної дослідницької діяльності?» всі респонденти дали позитивні відповіді. 100% позитивних відповідей було отримано і на питання «Чи надає Університет  студентам інформацію щодо можливості участі у проєктних та грантових програмах?». На питання «Чи сприяє Університет участі студентів у всеукраїнських та міжнародних конкурсах, конференціях?» отримано 100 % відповідей «Так».

Таким чином, за результатами опитування можна зробити висновки, що методи навчання та викладання в Університеті відповідають сучасним принципам академічної свободи.

За результатами обговорення анкетування на засіданні кафедри технологій в ресторанному господарстві, готельно-ресторанної справи та підприємництва було вирішено: всім викладачам навчальних дисциплін на ОП «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти надавати право здобувачам ВО на вільний вибір тем для досліджень, виконання індивідуальних завдань тощо, особливо в межах науково-дослідної діяльності здобувачів ВО, виконанні курсових робіт; проводити консультації щодо норм та форм реалізації академічної свободи здобувачами ВО (гарант, завідувач кафедри, викладачі).