Опитування магістрів освітньо-професійної програми «Фінанси, банківська справа та страхування»

Опитування здобувачів вищої освіти, які навчаються на освітньо-професійній програмі «Фінанси, банківська справа та страхування» другого (магістерського) рівня вищої освіти, за  анкетою SQ_3 «Опитування здобувачів вищої освіти щодо якості практичної підготовки та здобуття під час практики необхідних  для подальшої професійної діяльності компетентностей» проводилось у формі онлайн-опитування 08.06.2021 – 11.06.2021 р. із використанням сервісу Microsoft Forms.

З огляду на невелике число респондентів, порівняння відповідей опитаних здобувачів вищої освіти, які проходили різні види практики та проходили практику на різних базах практики, загалом є недоцільним. Тому у звіті представлено аналіз переважно загальної сукупності відповідей респондентів на питання анкети.

Перший блок питань було спрямовано на оцінку опитаними здобувачами вищої освіти ступеня, у якому було досягнуто основні цілі практики. Відповіді:

  1. Оволодіння сучасними методами, формами організації та знаряддями праці в галузі майбутньої професії – «Скоріше досягнуто»;
  2. Формування, професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних умовах на базі знань, одержаних в Університеті – «Скоріше досягнуто»;
  3. Виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності – «Скоріше досягнуто».

Другий блок питань було спрямовано на оцінку опитаними здобувачами вищої освіти труднощів при проходженні практики. Відповіді:

  1. Недостатність отриманих в ході навчання в Університеті знань – «Немає»;
  2. Недоліки в організації практики – «Немає»;
  3. Погане ставлення представників бази практики – «Немає»;
  4. Обмеження у доступі до необхідних для виконання завдань практики інформації та матеріально-технічного забезпечення – «Не було»;
  5. Труднощі у підготовці звітної документації – «Немає»;
  6. Відсутність допомоги керівника від бази практики – «Не було»;
  7. Обмеження у доступі до методичного забезпечення практичної підготовки – «Не було».

Інших труднощів опитані здобувачі вищої освіти не вказали, хоча їм було надано таку можливість.

У наступному блоці з двох питань респондентам пропонувалось оцінити в цілому свою взаємодію з керівниками практики (від Університету та від підприємства) за шкалою від 1 до 10, де 1 – «повністю не задоволена(ний), 10 – «повністю задоволена(ний)».

Відповіді на обидва питання відображають високий рівень задоволеності взаємодією з керівниками практики. Щодо взаємодії з керівником практики від Університету респонденти поставили оцінки 10. Взаємодію із керівником практики від підприємства опитані здобувачі вищої освіти оцінили так же високо: поставили оцінки 10.

Відповідаючи на питання «Як Ви вважаєте, чи достатньою є тривалість практики для досягнення її цілей та завдань?», всі респонденти обрали варіант відповіді «Так, тривалість практики є достатньою».

На оцінку загальної задоволеності від проходження практики було спрямовано також питання щодо бажання респондентів пройти практику у тій же самій організації (підприємстві) ще раз (табл. 1).

Таблиця 1. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на питання «Чи хотіли б Ви проходити практику в цій організації (на цьому підприємстві) ще раз?»

Варіанти відповіді Кількість здобувачів вищої освіти, що обрали певний варіант відповіді, %
Так, хотів (хотіла) б 0%
Скоріше так 100%
Скоріше ні 0%
Ні, не хотів (не хотіла) б 0%

На виявлення особливостей сприйняття результатів практики здобувачами вищої освіти було спрямоване питання, що містило пари протилежних за змістом тверджень щодо вибору професії, достатності отриманих знань, корисності практики для розуміння вимог професії та результативності практики загалом. Респонденти мали обрати твердження, що, на їх думку, найбільше підходять (рис. 1).

Рис.1. – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на питання «З якими твердженнями щодо практики, яку Ви проходили, Ви згодні», осіб

 

Всі респонденти обрали «позитивні» твердження із запропонованих пар. Найчастіше обирались твердження «На практиці я переконався (переконалась) у правильності вибору професії», «Практика дозволила зрозуміти вимоги професії, необхідні для майбутньої роботи за фахом».

Звертає на себе увагу той факт, що жоден респондент не обрав варіант відповіді «Практика виявила прогалини у моїй фаховій підготовці», «Практика показала, що я можу самостійно виконувати більшість робочих завдань»  Такі результати можуть свідчити як про те, що респонденти не хотіли демонструвати негативні факти, так і про те, що вони не мали змоги повноцінно відчути реальні вимоги практичної діяльності та відповідність ним отриманих компетенцій.

За результатом анкетування групою забезпечення запропоновано:

  1. Гаранту ОП перед та після проходження практики акцентувати увагу здобувачів вищої освіти на завданні виявлення сильних та слабких сторін стосовно наявних компетенцій з точки зору вимог реальних робочих завдань, а також проводити аналіз чинників, що сприяють та перешкоджають цьому.
  2. При взаємодії з керівниками практики від підприємства керівникам практики від Університету звертати увагу на необхідність створення умов для повноцінного засвоєння здобувачами вищої освіти вимог практичної діяльності.
  3. По мірі накопичення даних опитувань, доцільно аналізувати достатність знань, вмінь й навичок, які отримуються в Університеті, для майбутньої професійної діяльності.
56 разів прочитано